بررسی ویژگی های تصویری زیورآلات موجود در موزه هنرهای تزئینی اصفهان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم - دانشکده هنر
- نویسنده سیده حکیمه ابراهیمی بروجنی
- استاد راهنما کامران افشار مهاجر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
در پژوهش پیش رو که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است و جمع آوری اطلاعات آن به صورت کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته است، هدفی که دنبال می شود بررسی بصری نقوش زیورآلات دوره صفوی و دوره قاجار بوده و سعی شده است تا با بررسی بصری نقوش موجود در آنها از ویژگی های زیورآلات آن دوره مطلع شویم. گنجینه جواهرات دوره صفوی در بزرگترین گنجینه های جهان قرار می گیرد و شاخصه اصلی هنری آن دوره را که زیورآلات است نمایش می دهد. زیورآلات هر یک از این دو دوره، انواع گوناگون نقوش گیاهی، تجریدی، انسانی، حیوانی و دست انسان را در بر می گرفته است که علاوه بر جنبه های تزئینی، مفاهیم و مضامین خاص و گاه اسطوره ای را دارا می باشد. هنرمندان سازنده این جواهرات بر اساس باورها و اعتقاداتشان این آثار را به وجود می آورده اند. در میان نقوش زیورآلات این دو دوره تاریخی نقوش تجریدی بیش از نقوش دیگر مورد استفاده قرار گرفتند. علاوه بر تحلیل معنایی نتایج به دست آمده از بررسی ارزشهای بصری این نقوش، نشان از تاثیر پذیری هنر قاجار از هنر دوره صفوی و همچنین هنر مغرب زمین دارد. به طور کلی در نقوش دو دوره نام برده شده اشتراکات فراوانی وجود داشته و در برخی موارد تفاوت هایی نیز احساس می گردد. اما آن چه حائز اهمیت است تاثیر پذیری دوره قاجار از دوره صفوی است.
منابع مشابه
بررسی قالیهای تصویری دوره قاجار (موجود در موزه فرش ایران)
قالیهای تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از قالیهای دوره قاجار را تشکیل میدهند که تعداد قابل توجهی از آنها در موزه فرش ایران نگهداری میشوند. مطالعه و بررسی چنین مجموعه وسیع و گستردهای که در دوره قاجار، خلق شده و رواج یافت، روشنگر بسیاری از نکات و مسایل مربوط به تاریخ قالیبافی به ویژه در زمینه طرح و نقش قالیها است. پدیده تصویرگری در قالیهای قاجار، به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری این دوره بهشدت هم ...
متن کاملبررسی مضامین تصویری کاشی های نقش برجسته موجود در تالار اصلی کاخ موزه گلستان*
چکیده کاشیهای نقش برجسته تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از کاشیهای دوره قاجار را تشکیل میدهد که تعدادی بسیاری از این کاشیها در سرسرای تالار اصلی کاخ موزه گلستان به کار رفته است. مطالعه و بررسی این آثار، روشنگر بسیاری از نکات و مسایل مربوط به هنر دوره قاجار میباشد. همچنین پدیده تصویرگری در کاشیهای نقش برجسته قاجار، به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری این دوره وابسته است. در این مقاله، به ت...
متن کاملبررسی ویژگی های تزئینی قرآن های مترجم خطی سده ۵ تا ۶ ه.ق. موجود در موزه قرآن امام رضا (ع)
0
متن کاملبررسی قالیهای تصویری دوره قاجار (موجود در موزه فرش ایران)
قالیهای تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از قالیهای دوره قاجار را تشکیل میدهند که تعداد قابل توجهی از آنها در موزه فرش ایران نگهداری میشوند. مطالعه و بررسی چنین مجموعه وسیع و گستردهای که در دوره قاجار، خلق شده و رواج یافت، روشنگر بسیاری از نکات و مسایل مربوط به تاریخ قالیبافی به ویژه در زمینه طرح و نقش قالیها است. پدیده تصویرگری در قالیهای قاجار، به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری این دوره بهشدت هم ...
متن کاملموزه هنرهای معاصر اصفهان
بطور کلی یک موزه باید بتواند مورد استفاده کلیه طبقات مردم با هر نوع زمینه فکری و فرهنگی قرار گیرد و مختص قشر خاص تحصیلکرده و متخصص نباشد. با توجه به آنکه آلودگی صوتی و ارزشهای ناشی از حرکت وسایط نقلیه برای ساختمان موزه و اشیاءداخل آن آزاردهنده است لذا امروزه ترجیح داده می شود که ساختمان موزه ها در جوار پارکها و فضای سبز بنا گردند. تا ضمن استفاده از لطافت و پاکیزگی هوای چنین مکانهایی، فراگیری و ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023